مقالات بدنسازی راجب استروئید سارم پپتید و رژیم های غذایی برای لاغری و پاقی

۸ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

چرا باید گرم کردن بدن قبل از ورزش را جدی بگیریم؟

یکی از سوال‌هایی که غالبا برای عموم و ورزشکاران پیش می‌آید این است که آیا قبل از تمرین، گرم کردن بدن ضروری است؟ در پاسخ به این سوال با شرط این که گرم کردن بدن قبل از ورزش به شیوه درست انجام شود، باید بگوییم بله! 

گرم کردن بدن قبل از ورزش عضلات را برای شروع تمرین آماده می‌کند. همان طور که می‌دانید هنگام ورزش، عضلات شروع به منقبض و منبسط شدن می‌کنند، هنگامی که گرم می‌کنید؛ در واقع کمک زیادی به تسریع این روند و روشن شدن عضلات‌تان خواهید کرد. برای مثال شاید تا به حال قبل از شروع ورزش احساس سنگینی کرده باشید؛ این بدین خاطر است که هنوز عضلات خود را آماده تمرین نکرده‌اید. 

گرم کردن بدن قبل از ورزش نه تنها باعث کاهش احتمال آسیب دیدگی در ورزش می‌شود بلکه تاثیر ورزش را نیز بیشتر کرده و مانع از کشیدن شدن بیش از حد عضلات می‌شود. گرم کردن بدن قبل از ورزش باید تمام عضلات را در بر گیرد هم‌چنین به خوبی و با رعایت چند نکته انجام شود، و گرنه نه تنها از آسیب دیدگی جلوگیری نکرده، بلکه موجب آسیب نیز می‌شود.

در ابتدا درباره مبحث گرم کردن بدن و فواید آن توضیحاتی دادیم، در ادامه می‌خواهیم به طور مفصل درباره فواید گرم کردن بدن قبل از ورزش و نکاتی که به گرم کردن درست بدن کمک می‌کند، بپردازیم.

گرم کردن بدن قبل از ورزش

فواید گرم کردن بدن قبل از ورزش

  • فعال شدن سیستم قلبی و عروقی و تامین شدن اکسیژن مورد نیاز عضلات
  • افزایش جریان خون بدن
  • افزلیش حرارت بدن
  • افزایش قابلیت ارتجاعی عضلات و کاهش خطر آسیب دیدگی
  • کاهش گرفتگی عضلات
  • آماده سازی رباط‌ها، مفاصل و عضلات برای انجام حرکت‌های ورزشی خاص
  • آماده سازی روان، تمرکز و ذهن ورزشکار
  • تولید انرژی با ایجاد تعادل در هورمون‌ها و تولید اسید‌های چرب و کربوهیدرات

نکات مهم برای گرم کردن بدن قبل از ورزش

به طور کلی قبل از انجام ورزش‌های سنگین از مهارت‌های تمرینی خاصی استفاده می‌شود که گرم‌کردن نامیده می‌شود. برای مثال برای دونده‌ها چند دقیقه دویدن خیلی آهسته سپس دویدن با حداکثر سرعت برای درگیر کردن تمام ماهیچه‌ها مناسب است.

برای گرم‌کردن درست، بهتر است شما آهسته آهسته ضربان قلب خود را زیاد کنید؛ بنابراین از حرکات آهسته و ساده شروع کنید و رفته رفته سرعت حرکات را افزایش دهید.مطابق با ورزشی که می‌خواهید انجام دهید، بدن خود را گرم کنید.

از حرکات کششی برای گرم کردن بدن قبل از ورزش استفاده نکنید. بهترین زمان برای انجام حرکات کششی بعد از ورزش برای سرد کردن بدن است. معمولا بعضی از ورزشکاران از حرکات کششی برای گرم کردن استفاده می‌کنند در حالی که این کار باعث کاهش کارایی بدن می‌شود. جالب است بدانید اگر حتی بدن خود را گرم نکنید، بهتر از زمانی است که با حرکات کششی خود را گرم کنید. حرکات کششی بیش از حد عضلات را منبسط کرده و مانع از منقبض شدن دوباره عضلات می‌شود. بنابراین از حرکاتی برای گرم کردن استفاده کنید که عضلات در آن هم منبسط و هم منقبض شوند.

به یاد داشته باشید که گرم کردن بدن قبل از ورزش یک فرایند کاملا فردی است که تنها با تمرین و به صورت تجربی به دست می‌آید؛ بنابراین با امتحان روش‌های گوناگون متوجه خواهید شد که چه تمرین‌هایی برای گرم کردن شما مناسب است.

عضلات پایتان را فعال کنید 

به پهلوی چپ دراز بکشید و پاهایتان را بکشید. پای راستتان را به آرامی و با کنترل بالا و پایین ببرید ۱۰ تا ۱۵  بار این حرکت را تکرار کنید. سپس به سمت راست دراز بکشید و همین کار را تکرار کنید. سپس دمر دراز بکشید و پای راست خود را خم قائم کنید سپس با کنترل و به آرامی پایتان را حدود دو سانت از زمین بلند کنید و به حالت اول برگردانید. این کار را  15 بار انجام دهید و سپس برای پای چپتان نیز تکرار کنید. 

در ابتدا عضلاتی را که کاملا منقبض هستند را هدف قرار ندهید. ۱۰ دقیقه گرم کردن بدن قبل از ورزش با انجام بهترین حرکات برای بدن کافی است.

بدنتان را تقویت کنید 

در حالی که ایستاده‌اید پاهایتان را به اندازه عرض شانه‌هایتان باز کنید. پای راستتان را یک قدم به جلو ببرید و زانوی پای چپتان را خم کنید تا در ران راست خود کشیدگی را حس کنید و بالا تنه‌تان را سمت چپ بچرخانید. به حالت اول باز گردید و این کار را ۱۵ مرتبه انجام دهید و سپس برای پای چپ خود نیز تکرار کنید. 

ران‌هایتان را شل کنید

زانوهایتان را خم کنید پشت خود را صاف نگه دارید و زانوی راستتان را به سمت خارج بدن ببرید و به حالت اول بازگردانید ۱۵ بار این کار را تکرار کنید سپس برای طرف دیگر بدنتان نیز آن را تکرار کنید. 

۲۶ شهریور ۰۰ ، ۰۰:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بدنسازی ...

عوارض ناشی از بی تحرکی سیستم بدن

بی تحرکی جسمانی یا نداشتن فعالیت بدنی منظم، چهارمین عامل خطرساز مرگ و میر جهانی میباشد که ۶ ٪ از مرگ و میر در سطح جهان را شامل میشود و به طور تقریبی ۲/۳ میلیون مرگ و میر در هر سال به این علت می باشد. سطح بی تحرکی جسمانی در بسیاری از کشورها و بیشتر در کشورهای پردرآمد در حال افزایش است و پیامدهای مخاطر ه آمیز عمده ای برای سلامت عمومی مردم در سراسر جهان دارد که عبارتند از : شیوع بیماریهای غیرواگیر دار مانند بیماریهای قلبی ـ عروقی، دیابت، سرطان و دیگر عوامل خطرساز از قبیل فشار خون بالا، افزایش قند خون، اضافه وزن و چاقی . برآورد شده است که بی تحرکی جسمانی حدود ۲۱ تا ۲۵ ٪عامل سرطان پستان و روده بزرگ، ۲۷ ٪عامل دیابت و حدود ۳۰ ٪عامل بیماریهای ایسکمیک قلب میباشد.

اثرات فیزیولوژیک بی تحرکی

تمام بخشهای بدن در معرض خطرات ناشی از کم‌تحرکی و بی‌تحرکی است. این خطرات به سن، سلامت جسمی ـ روانی، سطح بی‌تحرکی و مدت زمان بی‌تحرکی بستگی دارد.

سیستم قلبی عروقی

کاهش فشار خون وضعیتی: کاهش فشار خون وضعیتی هنگام تغییر وضعیت ایجاد می شود که فرد دچار سرگیجه وسیاهی رفتن چشم ها می شود .

افزایش بار کاری قلب: کم تحرکی باعث افزایش بار کاری در قلب به دلیل افزایش ویسکوزیته ناشی از کم آبی بدن و کاهش بازگشت وریدی می شود. در حالت دراز کش خون در اندام های تحتانی جمع نمی گردد وبازگشت خون به قلب افزایش می یابد که موجب افزایش حجم ضربه ای وضربان قلب در حالت استراحت می گردد . قلب در زمان استراحت بدن به دلیل مقاومت کمتر عروق خونی در این حالت و تغییر در توزیع خون در فرد بی تحرک بیشتر کار می کند.

ایجاد لخته های خون: کاهش جریان خون در پاها مانع از حرکت مداوم خون و ورود و خروج سریع آن در سیاهرگ ها می‌شود که در این شرایط ظرف چند ساعت تجمع سلولهای خونی و در نتیجه ایجاد لخته های وریدی و ترومبوز را با خود به همراه می آورد، اگر لخته، مسیر عروق خون‌رساننده به مغز را مسدود کند، سکته مغزی و اگر مسیر عروق خون‌رساننده به قلب را مسدود کند، سکته قلبی ایجاد می‌شود .کم تحرکی و درواقع بی حرکت ماندن های طولانی مدت پاها ، مهمترین جرقه های بروز لخته های مرگ بار هستند.

فشار خون بالا: افراد کم تحرک و یا بی تحرک بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار دارند افرادی که تحرک ندارند ضربان قلب بیشتری دارند. هرچه ضربان قلب بیشتر باشد یعنی در هر انقباض قلب سخت تر کار می کند و فشار قوی تر بر شریان ها اعمال می شود.

سیستم تنفسی

حرکات تنفس فرد بی‌تحرک یا کم تحرک کاهش می‌یابد و حرکات خلفی قفسه‌ صدری را محدود و کوتاه می‌کند. همچنین فشارشکمی محدود می‌شود، تنفس عضلات کاهش یافته و موجب تحلیل قدرت عضلات تنفسی می‌شود. این عوامل باعث کم شدن هوای جاری تنفس شده، به علاوه تنفس عمیق کمتر شده که خود باعث جمع شدن آلوئولهای ریوی و در نتیجه‌ جمع شدن ریه‌ها می‌شود.

جمع آوری ترشحات برنش خطر ابتلا به پنومونی و عفونت ریه را افزایش می دهد. اختلال حرکات تنفس و تقلیل دامنه‌ حرکات، تجمع ترشحات برنش به خصوص در مورد پنومونی و آمبولی ریه (وجود حباب هوا در ریه)، باعث اختلال تهویه‌ ریه می‌شود و این اختلال تهویه باعث کمبود اکسیژن (هیپوکسی) و اسیدوز تنفسی و ایجاد نارسایی تنفسی شده و آنها را مبتلا به بیماری‌های ریوی مزمن می‌کند.

سیستم اسکلتی – عضلانی

سیستم اسکلتی – عضلانی  اغلب اولین سیستمی است که اثرات بی تحرکی در آن ظاهر می شود. بی‌تحرکی، بار ماهیچه، فعالیت و سنتز پروتئین را کاهش و شکسته شدن پروتئین را افزایش می‌دهد که نتیجه آن، کاهش توده عضلانی، کاهش اندازه ماهیچه و به دنبال آن، کاهش انعطاف‌پذیری و قدرت ماهیچه است.

کم تحرکی یا بی تحرکی ستون فقرات، باعث انعطاف پذیری کمتر آن می شود و زمینه آسیب دیدگی ستون مهره ها را بر اثر فعالیت های روزانه فراهم می کند. دیسک بین مهره ای ماده ای نرم است که نشستن طولانی مدت باعث می شود دیسک آسیب ببیند. حرکت های ناگهانی احتمال آسیب دیسک کمر را بالا می برد و باعث درد و سفتی عضله می شود.

مفاصل نیز از عوارض بی‌حرکتی بی‌نصیب نمی‌مانند. سفتی غیرطبیعی مفاصل و نرمی ساختارهای مربوط به آن، عملکرد مفاصل را محدود می‌کند. استخوان، یک بافت زنده و پویاست که نه تنها وظیفه حمایت بدن را به عهده دارد، بلکه در تنظیم املاح بخصوص کلسیم نیز نقش دارد. فشاری که از طریق تحمل وزن روی استخوان‌ها وارد می‌شود، برای عملکرد سلول‌های استخوان‌ساز لازم است. بی‌تحرکی باعث کاهش املاح‌سازی و کمبود مواد زمینه‌ای استخوانی می‌شود. همچنین بی‌تحرکی به تعادل منفی کلسیم منجر می‌شود و کلسیم به دلیل وجود شبکه بازجذب، از استخوان خارج می‌شود. در نتیجه این فرآیند، تراکم استخوان کاهش می‌یابد و به دنبال آن پوکی استخوان ایجاد می‌شود.

سیستم عصبی

اساسا عوارض بی تحرکی منحصر و محدود به مشکلات جسمی نیست. مطالعات انجام شده نشان می دهد که استرس در میان کسانی که کم تحرک هستند، افزایش می یابد و این امر سلامت روان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. بی تحرکی و کم تحرکی می تواند باعث افسردگی، اضطراب، بی حوصلگی، تحریک پذیری، خستگی،اختلال در تمرکز و تغییرات خلقی شود. بطور کلی کم تحرکی موجب کاهش امید به زندگی می شود.

فرد بی تحرک یا کم تحرک ممکن است در طول روز بخوابد و نتواند در شب بخوابد. تغییر در الگوی خواب ممکن است موجب نارضایتی، بی نظمی و عدم توانایی شرکت در برنامه های درمانی و مراقبت در طول روز شود.

حرکت عضلات باعث پمپاژ خون تازه و اکسیژن در سراسر مغز و آزاد سازی مواد شیمیایی می شود که عملکرد مغز و حالت روحی را تقویت می کنند. اما نشستن طولانی مدت همه فعالیت های بدن از جمله عملکرد مغز را آهسته می کند.

سیستم گوارشی

تحرک محرک سیستم گوارش است. کم تحرکی یا بی تحرکی می تواند اثرات متفاوتی بر سیستم گوارشی داشته باشد از جمله:

  • خطر ابتلا به سوزش سر دل، نفخ و سوء هاضمه به علت موقعیت و عدم توانایی نشستن درست در طول خوردن غذا و یک ساعت بعد از آن.
  • کاهش اشتها که در نتیجه آن دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای ترمیم و بهبود بافت‌ها دچار مشکل می شود.
  • کاهش وزن و سوء تغذیه از مصرف ناکافی مواد مغذی.
  • کاهش میزان مصرف مایعات و نداشتن فعالیت بدنی کافی و بی تحرکی باعث تنبلی روده ها و در نهایت یبوست می شود.

غدد درون ریز

بی تحرکی یا کم تحرکی و تغییرات در مصرف مواد غذایی سبب افزایش ذخایر چربی و همچنین فعالیت های لوزالمعده مانند توانایی بدن در تحمل گلوکز را کاهش می دهد.

فقط یک روز بی حرکت ماندن میتواند به طور چشمگیری منجر به کاهش فعالیت انسولین و سخت شدن کنترل قند خون شود. همین روند فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می دهد. زمانی که قند به سلول ها می رسد یک سری واکنش های زنجیره ای رخ می دهد تا به قند اجازه ورود به داخل بافت داده شود. بی تحرکی باعث می شود قابلیت عضله ها در دریافت قند از جریان خون کاهش پیدا کند. از این رو در برابر انسولین مقاوم تر می شود. بی تحرکی تعادل هورمونی بدن را نیز برهم می زند.

مجاری تناسلی و ادراری

بی تحرکی یا کم تحرکی موجب می شود مقداری زیادی کلسیم از طریق ادرار دفع شود.کلیه ها بطور طبیعی قادر نیستند واکنش مناسب نشان دهند و ممکن است هیپرکلسیمی ایجاد شود. این امر می تواندمنجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

بی تحرکی یا کم تحرکی در ابتدا باعث می شود حجم ادرار نسبت به تغییرات مایع و دفع طبیعی افزایش یابد. همزمان با ادامه بی تحرکی یا کم تحرکی نوشیدن مایعات نیز کاهش می یابد، بنابراین دفع ادرار کاهش یافته ، ادرار معمولا غلیظ می شود. غلظت ادرار خطر تشکیل سنگ و عفونت را افزایش می دهد.

بی تحرکی یا کم تحرکی ممکن است سبب مشکل شدن و عدم توانایی خالی شدن کامل مثانه شود همچنین می تواند خطر بی اختیاری ادرار را افزایش دهد.

پوست

زخم های فشاری مشهود ترین عارضه می باشد .تاثیر فشار مستقیم بر پوست به ویژه در محل های استخوانی جریان خون آن قسمت را مختل می کند. هر چه زمان قطع خون رسانی طولانی تر باشد احتمال تخریب بیشتر است.  گرما، فشار و کاهش اکسیژن در پوست، خطر ایجاد زخم را افزایش می دهد.

بزرگسالان سالم معمولا در هر ۱۲ دقیقه در طول خواب تغییر وضعیت می دهند. ناتوانی در تغییر وضعیت خطر ابتلا به زخم را افزایش می دهد.

درد

درد عوارض عمده بی حرکتی نیست. با این حال، افرادی که درد ناخوشایند دارند اغلب بی تحرک یا کم تحرک می شوند. بنابراین، بسیاری از عوارض ذکر شده در اینجا نیز در افرادی دیده می شودکه در نتیجه درد بی تحرک شده اند. بی تحرکی علت اصلی مشکل است و درد دلیل دوم است.

۲۴ شهریور ۰۰ ، ۰۰:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بدنسازی ...

عوارض و خطرات جدی نوشیدنی های انرژی زا برای سلامت بدن

نوشیدنی های انرژی زا برای سلامت انسان عوارض مخربی دارند اما بسیاری از افراد از آن عوارض آگاه نیستند. این نوشابه های متاسفانه پرطرفدار حاوی مواد گوناگونی مانند کربوهیدرات ها (قندها)، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد محرکی مانند کافئین، تورین و گلوکورونولاکتون هستند که این برای مصرف کنندگان عادی بشدت خطرناک است. در این قسمت از بهداشت و سلامت قصد داریم عوارض مربوط به نوشیدنی های انرژی زا را به شما معرفی کنیم که شاید با دانستن آن ها در مصرف این نوشیدنی ها تجدیدنظر کنید یا به اندازه قبل از آن ها استفاده نکنید.

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی انرژی زا

مواد تشکیل دهنده رایج در نوشیدنی های انرژی زا

  • کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و عاملی برای افزایش فشار خون و تپش قلب است و کم آبی را در بدن فرد به وجود می آورد.
  • تورین که یک نوع آمینو اسید است که توسط بدن تولید می شود و باعث انقباض ماهیچه های قلب می گردد.
  • گوارانا که از یک گیاه در آمریکای جنوبی گرفته می شود، خواص آن شبیه به کافئین است.
  • محتوای بالای شکر عاملی برای افزایش انرژی کاذب، چاقی، فشار خون و دیابت نوع 2 است.
  • جین سینگ یک گیاه دارویی است که سطح انرژی را افزایش می دهد و دارای خواص ضد خستگی است اما مصرف بالای آن ، عاملی برای اسهال و سر درد می باشد.
  • ویتامین ب کمپلکس فواید زیادی دارد اما مصرف بالای آن می تواند عاملی برای اوردوز نیاسین باشد.
  • شیرین کننده های مصنوعی قند بالایی دارند و اعتیاد را در افراد ایجاد می کنند و باعث مشکلاتی مثل چاقی ، دیابت و فشار خون می گردند.

عوارض و خطرات نوشیدنی های انرژی زا

1. تشویش و اضطراب

هنگامی که نوشیدنی انرژی زا مصرف می کنید، حتی اگر اولین بارتان هم باشد، احتمال ابتلا به استرس در شما وجود دارد. همانطور که می دانید نوشیدنی های انرژی زا، مخصوصاً آنهایی که کافئین دارند، روی سیستم آدنوزین اثر گذار است و احساس اضطراب و استرس را در ذهن تحریک می کند و در نتیجه افرادی که از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، بیشتر در معرض حمله ترس و وحشت هستند.

اضطراب

2. تداخل با داروها

هنگامی که دارو مصرف می کنید، حتما باید از این نوشیدنی ها اجتناب کنید زیرا بسیاری از آن ها با داروهای مختلف تداخل دارند؛ مخصوصاً اگر داخل آن ها کافئین وجود داشته باشد و در نتیجه عوارض جانبی داروهای شما را به شدت افزایش می دهد.

3. بی خوابی

هیچ شکی وجود ندارد که مصرف این نوشیدنی ها خواب شما را دچار مشکل می کند و بسیاری از افراد به خاطر اینکه نخوابند، از آن ها استفاده می کنند اما بعد از چند وقت این نوشیدنی خواب شبانه شما را به هم می ریزد و باعث می شود که نصف شب از خواب بیدار شوید و بخواهید کارهای دیگری را به انجام برسانید اما از طرفی بهره وری زندگی شما مانند لحظات معمولی نیست و تمرکز کافی ندارید.

بی خوابی

4. دیابت نوع دو

مصرف نوشیدنی های انرژی زا خطر ابتلا به مشکلات زیادی مثل دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. همه نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقدار زیادی قند و شکر هستند. و در نتیجه مصرف زیاد آن ها عاملی برای ابتلا به دیابت است.

5. اثرات اعتیاد آور

یکی از اثرات بسیار مخرب در استفاده از نوشیدنی های انرژی زا این است که شما به آن معتاد می شوید و شبیه به سیگار یا قهوه عمل می کند. این نوشیدنی موادی داخل خود دارد که اعتیاد شما را افزایش می دهد و در نتیجه بعد از مدتی دیگر نمی توانید از آن ها دست بکشید. از طرفی اثرات مخرب آن افزایش پیدا می کند .

انرژی زا

6. رفتار پرخطر

مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا امکان ایجاد رفتارهای پرخطر را افزایش می دهد. در واقع شما نمی توانید بدون هیچ فکر قبلی وارد عمل شوید و در نتیجه خطرات زیادی شما را تهدید خواهد کرد.

7. عصبانیت

یکی از خطرات مربوط به مصرف نوشیدنی های انرژی زا افزایش حس عصبانیت است . همانطور که در بالا هم گفتیم ؛ این نوشیدنی ها سیستم آدنوزین را در بدن شما دچار تغییر می کنند و باعث اضطراب و عصبانیت می شوند ، تغییرات مداومی را در روحیه و احساسات شما ایجاد می کنند و باعث افزایش ضربان قلب می گردند زیرا کافئین موجود در آن ها ضربان قلب شما را تند می کند.

عصبانیت

8. حالت تهوع

اگر بیش از حد از نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنید ، احتمال حالت تهوع و استفراغ وجود دارد . نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقدار زیادی کافئین هستند . کافئین موجود در آن ها عاملی برای افزایش ادرار است در نتیجه ممکن است بدن شما با کم آبی روبرو شود که همین، عاملی برای افزایش ابتلا به حالت تهوع و استفراغ است زیرا وضعیت دهان ، معده و روده شما در صورت خشکی و کم آبی به هم می ریزد.

9. سر درد و میگرن

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم ؛ مصرف این نوشیدنی ها واکنش های آلرژیک و گاهی اوقات وضعیت های شدیدتر مثل سردرد و میگرن را ایجاد می کند . میگرن فقط یک سردرد نیست ، بلکه می تواند کل بدن شما را به هم بریزد. پس اگر به این نوشیدنی اعتیاد دارید ، هر چه سریع تر، فکری برای خودتان بکنید.

سردرد

10. واکنش های آلرژیک

مصرف زیاد از حد این نوشیدنی ها می تواند عاملی برای واکنش های آلرژیک مثل قرمزی پوست ، خارش ، تنگی نفس ، سفتی قفسه سینه و استفراغ شود . همچنین عاملی برای سرگیجه ، سر درد و تپش قلب و بیقراری، حالت تهوع و استفراغ ، اسهال ، گرفتگی بینی و مشکلات خواب را ایجاد می کند .

11. فشار خون بالا

یکی از اثرات مخرب نوشیدنی های انرژی زا افزایش فشار خون است. کافئین موجود در آن ها فشار خون شما را بالا می برد. قند موجود در این نوشیدنی ها به شدت برای فشار خون مضر است.

فشار خون بالا

12. آزاد کردن هورمون استرس

کافئین عاملی برای اضطراب و نگرانی است . از طرفی هورمون استرس را به مقدار بالا در بدن شما آزاد می کنند ، احساس افسردگی و ترس و وحشت را در شما بالا می برند . مطالعات هم ارتباط بین نوشیدنی های انرژی زا و آزاد شدن هورمون استرس را به اثبات رسانده است .

13. اوردوز در نیاسین

یکی دیگر از اثرات نوشیدنی های انرژی زا وجود ماده نیاسین یا ویتامین B3 است که احتمال اوردوز در آن ها وجود دارد . در نتیجه اثرات مخرب را روی شما باقی می گذارد اگر مکملی مصرف می کنید که حاوی نیاسین است و همزمان نوشیدنی انرژی زا مصرف کنید ، احتمال اوردوز وجود دارد . علائم آن شبیه به اوردوز های دیگر مثل سرگیجه ، حالت تهوع ، نقرس ، استفراغ ، خارش ، تپش قلب و اسهال است.

14. ایست قلبی

جدا از فشار خون ، یکی دیگر از اثرات بسیار مخرب نوشیدنی انرژی زا در صورت مصرف بالاتر، ایست قلبی است . این خطر برای افرادی که بیماری های زمینه ای و بیماری های قلبی دارند ، به شدت بالاست بنابراین بهتر است که این نوشیدنی ها را هرگز تحت هیچ شرایطی استفاده نکنند .

 ایست قلبی

15. تغییرات روحیه

نوشیدنی انرژی زا عاملی برای افزایش ابتلا به استرس ، افسردگی ، عصبانیت و نگرانی است . همچنین می تواند عاملی برای تغییرات روحیه باشد که بر روی سلامت کلی شما اثر گذار است . افرادی که به طور منظم از این نوشیدنی ها استفاده می کنند ، سطح سروتونین در مغز آن ها کاهش پیدا می کند . سروتونین یک انتقال دهنده عصبی بسیار مفید است و کاهش سطح آن ، عاملی برای افسردگی ، استرس و روحیه خواهد بود .

16. کاهش خلاقیت

بین نوشیدنی های انرژی زا و کاهش خلاقیت برای انجام کار ها در طول روز ارتباط خوبی وجود دارد. این نوشیدنی ها شما را بیدار نگه می دارند و در نتیجه شب ها هم احساس خواب آلودگی ندارید اما یک نوع بی خوابی کاذب در شما ایجاد می کند ، سطح بهره وری و خلاقیت را در شما می کاهد و روز بعد نمی توانید انرژی کافی داشته باشید زیرا شب قبل استراحت نکرده اید.

17. خستگی

مصرف نوشیدنی های انرژی زا می تواند عاملی برای خستگی باشد. غده های آدرنال برای حفظ سلامت کلی بدن بسیار مفید هستند و هورمون های مورد نیاز را تولید می کنند. این اتفاق در دوران استرس بیشتر رخ می دهد. به دلیل فعالیت بالای این هورمون ها، حس خستگی در فرد ایجاد خواهد شد. در صورتی که فرد همزمان با وجود خستگی، خواب کافی هم ندارد.

خستگی

18. آسیب اعضای داخلی بدن

نوشیدنی انرژی زا می تواند به اعضای داخلی بدن شما آسیب وارد کند زیرا یک سیگنالی را به مغز ، کلیه ، کبد ، سیستم گوارش و قلب ارسال می کند و یک نوع واکنش دفاعی محسوب می شود . مصرف بالای کافئین و قند در این نوشیدنی ها می تواند سیگنال های مخربی را به اعضای داخلی بدن ارسال کند و به آن ها آسیب بزند .

19. چاقی

نوشیدنی انرژی زا عاملی برای افزایش فشار خون و احتمال ابتلا به ایست قلبی است و می تواند عاملی برای چاقی هم باشد. همچنین مقدار بالای قند و شیرین کننده مصنوعی دارد و خطر ابتلا به اضافه وزن را بالا می برد و ممکن است در شما یک نوع اعتیاد ایجاد کند. به همین دلیل برای سلامتی کلی بدن شما مخرب است.

چاقی

20. کشندگی

این یکی از بدترین عوارض جانبی نوشیدنی انرژی زا محسوب می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف بالای این نوشیدنی ها می تواند عاملی برای مرگ باشد. سازمان جهانی غذا و دارو ارتباط بین این نوشیدنی ها و دلیل اصلی مرگ بعضی از افراد را به اثبات رسانده اند بنابراین تا جایی که می توانید از مصرف آن ها خودداری کنید.

راهکارهایی برای کاهش خطر نوشیدنی های انرژی زا

همیشه به مقدار شکر به کار رفته شده در این نوشیدنی ها دقت کنید. بعضی از آن ها شکر بسیار بالایی دارند. پس اگر اینگونه بود هرگز از آن ها استفاده نکنید.

قبل از خرید آن ها، ببینید که چه قدر کافئین مصرف می کنید. اگر مصرف کافئین تان بالا است، بهتر است که این نوشیدنی ها را استفاده نکنید . مثلا اگر عادت دارید هر روز یک فنجان قهوه بخورید، به سراغ این نوشیدنی نروید.

قبل از مصرف این نوشیدنی ها مواد مغذی داخل آن را بررسی کنید. اگر دیدید که هیچ برچسب معتبری از سازمان بهداشت روی آن قرار نگرفته، از آن استفاده نکنید.

همیشه به یاد داشته باشید که مصرف این نوشیدنی برای سلامتی مخرب است . پس حد تعادل را حفظ کنید و زیاده روی نداشته باشید.

۲۲ شهریور ۰۰ ، ۰۰:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بدنسازی ...

روش هایی موثر برای داشتن یک زندگی آرام

سترس و اضطراب جزو احساسات رایجی است که شاید در طول زندگی بارها تجربه کنیم. اما هنگامی که استرس شدید، قوی و از کنترل خارج شود، می‌تواند مشکلاتی را در سلامت روحی و جسمی ما ایجاد کند. به همین دلیل یافتن راه‌های کاهش استرس و اضطراب برای بازگرداندن آرامش روحی و سلامت جسمی لازم است. ولی پیدا کردن یک داروی ضد استرس که در هر شرایطی برای شما مناسب باشد، آسان نیست. فهرستی که در اینجا برای شما تهیه کردیم، مجموعه‌ای کامل از روش‌های مختلف برای رسیدن به آرمش درونی و یک زندگی ضد استرس و تنش است.

فراموش نکنید، درست است که احتمالا در زمانی که افکارتان بهم ریخته‌ حوصله مدیتیشن کردن را ندارید. اما مدیتیشن یکی از راه‌های اصلی تسکین استرس است. ممکن است گاهی دچار استرس‌هایی در روابط خود شوید و به دلیل مشکلاتی که در لحظه برای شما ایجاد شده، حس کنید نمی‌‌توانید به سراغ تمرین تنفس بروید. ولی تمرین تنفس یکی از روش‌های بسیار موثر برای کاهش استرس و اضطراب است. پس این مطلب را تا انتها بخوانید و تلاش کنید در هر شرایطی که قرار داشتید، از این روش‌ها به عنوان راه‌های موثر برای کاهش استرس استفاده کنید.

۱. ورزش کردن

فواید ورزش

ورزش یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس است. شاید به نظر متناقض بیاید اما ایجاد استرس فیزیکی در بدن با استفاده از ورزش، باعث کاهش استرس ذهنی می‌شود. فواید ورزش برای کاهش استرس با تمرین منظم و روتین حتی بیشتر هم می‌شود. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، به چند دلیل کمتر از کسانی که ورزش نمی‌کنند دچار اضطراب می‌شوند.

کاهش هورمون‌های استرس

ورزش باعث کاهش هورمون‌های استرس‌ بدن مثل کورتیزول (Cortisol) می‌شود. ورزش همچنین به تولید هورمون اندورفین (Endorphin) کمک می‌کند. اندورفین نوعی ماده شیمیایی در بدن است که باعث بهبود روحیه می‌شود و مانند یک مسکن طبیعی عمل می‌کند.

بهبود کیفیت خواب

ورزش باعث بالا رفتن کیفیت خواب می‌شود. کیفیت خواب ممکن است به علت استرس و اضطراب به شدت افت کند.

افزایش اعتماد به نفس

وقتی به صورت منظم ورزش می‌کنید، بیشتر احساس شایستگی و اعتماد به نفس خواهید کرد و این موضوع باعث افزایش سلامت ذهنی و روحی شما می‌شود.

سعی کنید یک ورزش روتین یا فعالیتی مثل پیاده‌روی، رقصیدن، صخره‌نوردی یا یوگا برای خود پیدا کنید که از آن لذت می‌برید. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی یا دویدن که به صورت مکرر گروه بزرگی از عضلات را درگیر می‌کنند، مشخصا تاثیر خوبی در کاهش استرس دارند.

۲. استفاده کردن از مکمل‌های غذایی

ضد استرس

مکمل‌‌های غذایی زیادی هستند که باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شوند. در اینجا به طور خلاصه به چند مورد از‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم که تاثیر خیلی خوبی در کاهش استرس دارند.

فرنجمشک (Lemon Balm)

فرنجمشک یا وارنگ بو، گیاهی از خانواده نعناییان است که به دلیل خواص ضد استرس مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته.

اسید‌های چرب امگا ۳

تحقیقی نشان داد دانشجویان پزشکی که مکمل امگا ۳ دریافت کرده بودند تا ۲۰ درصد کاهش استرس و اضطراب داشتند.

گیلاس زمستانی (Ashwagandha)

گیلاس زمستانی یا پنیرباد خواب‌آور اسم‌های متعددی دارد. این گیاه دارویی در طب آیورودا که طب کهن هندی است برای درمان استرس و اضطراب استفاده می‌شده. تحقیقات زیادی تاثیر مثبت این گیاه را ثابت کرده‌اند.

چای سبز

چای سبز میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنل دارد که خواص آن‌ها در بهبود سلامت فرد است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند باعث کاهرش استرس و اضطراب و افزایش میزان سروتونین در بدن شوند.

سنبل‌الطیب (Valerian)

سنبل‌الطیب یا علف گربه نام گیاهی است که به دلیل تاثیر آرام‌بخش و خواب‌آور بسیار معروف است. سنبل‌الطیب دارای اسید والرنیک است که باعث تغییر گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) می‌شود که نتیجه آن کاهش استرس است.

کاوا (Kava Kava)

کاوا یکی از اعضای فعال کننده روان در خانواده نعناییان است. در گذشته به دلیل خاصیت آرام‌بخشی از آن استفاده می‌شد و امروزه در اروپا و امریکا از خواص ضد استرس و اضطراب آن به صورت گسترده‌ استفاده می‌کنند.

نکته: برخی از این مکمل‌ها ممکن است با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل یا در برخی از شرایط عوارض جانبی داشته باشند. به همین جهت اگر در حال حاضر دارویی مصرف می‌کنید پیش از استفاده از این مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۳. نوشتن

یکی از راه‌های کاهش استرس نوشتن است. ثبت کردن آن‌چه که باعث استرس شما شده مرحله اول است. بعد از آن نوشتن آن‌چه که از داشتن‌ آن راضی هستید و قدردانی از آن در قالب یک چرک‌نویس می‌تواند مفید باشد. حس قدردانی می‌تواند با جهت دادن ذهن‌تان به سمت چیزهای مثبتی که در زندگی دارید، به طرز عجیبی باعث کاهش استرس شود.

۴. کم کردن مصرف کافئین

مصرف قهوه

کافئین موجود در قهوه، شکلات، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در میزان زیاد می‌توانند باعث استرس و اضطراب شوند. افراد ظرفیت‌های مختلفی برای مصرف کافئین دارند. اگر متوجه شدید که کافئین شما را عصبی و مضطرب می‌کند، به فکر قطع کردن آن باشید.

تحقیقات زیادی نشان داده است که مصرف میزان مناسبی از کافئین می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. اما این میزان در مورد همه افراد یکسان نیست.

۵. آدامس جویدن

کاهش اضطراب

یک راه ساده و سریع برای کاهش استرس، آدامس جویدن است. تحقیقاتی در این زمینه نشان داد افرادی که آدامس می‌جوند در کنترل آرامش ذهن خود موفق‌تر هستند و استرس کمتری دارند. یک توضیح منطقی برای این موضوع این است که جویدن آدامس باعث می‌شود موج‌های مغز فرد شبیه موج‌های مغز افراد آرام می‌شود. دلیل دیگر این است که جویدن آدامس باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. یک تحقیق دیگر که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد میزان کاهش استرس هنگامی که افراد آدامس خود را با قدرت بیشتر می‌جوند، بیشتر هم می‌شود.

۶. وقت گذراندن با دوستان و خانواده

درمان استرس

حمایت اجتماعی از طرف دوستان و خانواده می‌تواند کمک کند از شرایط استرس‌زا ساده‌تر عبور کنیم. یکی از تحقیقات به این نتیجه رسید که زمان‌های مشخصی که زنان با دوستان‌شان و بچه‌ها صرف می‌کنند، باعث ترشح اوکسیتوسین (Oxytocin) می‌شود که یک ضد استرس طبیعی است. به این تاثیر “Tend To Befriend” گفته می‌شود. این موضوع را به یاد داشته باشید که هم زنان و هم مردان، هر دو به مزایای دوستی نیاز دارند.

تحقیقات دیگری نشان داد مردان و زنانی که کمتر در روابط اجتماعی سهمی دارند و روابط و دوستان کمتری دارند بیشتر دچار افسردگی و استرس می‌شوند.

۷. «نه!» گفتن

درمان استرس

همه چیزهای استرس‌زا قابل کنترل نیستند اما برخی از آن‌ها چرا! کنترل آن بخش از زندگی‌تان را که باعث استرس شما می‌شود و می‌توانید آن را تغییر دهید، در دست بگیرید. معمولا یکی از راه‌های جلوگیری از شرایط استرس‌زا «نه گفتن» است. این کار واقعا می‌تواند در پیشگیری از استرس کمک کند، خصوصا اگر برخی از مواقع خودتان را در حالتی پیدا می‌کنید که در حال تحمل چیزی هستید که بیشر از حد تحمل شماست. مثل برداشتن مسئولیت‌های بیش از حد که می‌تواند باعث غرق شدن شما شود.

گزیده عمل کردن برای آن‌چه قرار است انجام دهید و یاد گرفتن «نه گفتن» در شرایط ضروری، می‌تواند از استرس جلوگیری کند.

۸. عقب نینداختن کارها

روش‌های منظم شدن

یک راه دیگر برای به دست آوردن کنترل روی استرس این است که اولویت‌های خود را مشخص کنید و عقب انداختن کارها را متوقف کنید. به تعویق انداختن کارها شما را به سمت واکنشی رفتار کردن هدایت می‌کند و در حال تقلا کردن برای رسیدن رها می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث استرس و تاثیرات منفی روی سلامتی و کاهش کیفیت خواب شود.

به تهیه یک لیست برای کارها و طبقه‌بندی کردن‌شان بر اساس اولویت عادت کنید. برای خود اهداف واقعی تعیین کنید و تمرکز خود را از روی لیست برندارید.

۲۰ شهریور ۰۰ ، ۰۰:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بدنسازی ...

افزایش قدرت یادگیری مغز ؛ ۷ نکته جادویی برای تقویت مغز

افزایش قدرت یادگیری مغز

چه اتفاقی می‌افتاد اگر ما می‌توانستیم از تمام ظرفیت مغز خود استفاده کنیم؟ باور کنید یا نه مغز شما از صدها ابر کامپیوتر سریع تر و قویتر است. اما چه اتفاقی می افتد که ما نمی‌توانیم از این ظرفیت خارق‌العاده استفاده کنیم؟ موانع زیادی بر سر راه ما هستند که به شما اجازه نمی‌دهند از تمام ظرفیت مغز خود استفاده کنید. اما مهم تر از این موانع، راه حل‌هایی است که می‌توان برای مقابله با این مشکلات از آن‌ها بهره برد. ما در این مقاله شما را با بهترین و موثر‌ترین روش های افزایش قدرت یادگیری مغز آشنا کرده و به شما یاد می‌دهیم چگونه از درصد بیشتری از مغز خود استفاده کنید. 

تاثیر شکلات بر افزایش یادگیری مغز

 

 

۱- مغزتو شارژ کن!

شاید از این تیتر خنده‌تان گرفته باشد ولی حقیقت همین است. مغز شما هم مثل همه اعضای بدنتان به انرژی و مواد معدنی لازم برای فکر کردن نیاز دارد. استفاده از خوراکی‌هایی که برای تقویت مغز و حافظه مفید هستند، می‌تواند به افزایش قدرت یادگیری مغز شما کمک ویژه ای کند. حتی وسایلی مثل کامپیوتر هم برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیاز به برق دارند. پس تغذیه مناسب امری حیاتی در بهبود یادگیری شما چیست. حال با هم مبینیم که برای تقویت حافظه چه بخوریم ؟

اولین و بهترین خوراکی برای مغز، شکلات تلخ است. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف است که علاوه بر تقویت قوه ادراکی شما از ابتلا به بیماری‌هایی مثل آلزایمر و سایر بیماری های مربوط به مغز و حافظه جلوگیری خواهد کرد. مصرف روزانه میوه ها مثل انواع توت و نان‌هایی که از آرد جو درست شده‌اند هم بر سلامت مغز و بهبود عملکرد آن موثرند. 

در طرف مقابل سعی کنید تا جایی که ممکن است از مصرف خوراکی های قندی و انواع غذاهای چرب و شور بپرهیزید. مصرف این غذاها نه تنها بر روی یادگیری شما تاثیر مثبتی نمی‌گذارد، بلکه با ایجاد کردن ناگهانی قند خود میزان یادگیری شما را هم کاهش می‌دهد.

 

 

قدم به قدم پیش رفتن

۲- برای افزایش قدرت یادگیری مغز قدم به قدم پیش بروید

تا به حال یک قطره جوهر یا مرکب را درون آب انداخته‌اید؟ اتفاقی که می‌افتد این است که این قطره کوچک کم کم بزرگ شده و تمام لیوان آب شما را به رنگ خودش در می‌آورد. این ایده‌ی اصلی کتاب اثر مرکب، اثر دارن هاردی است. اما از این مثال چگونه برای افزایش قدرت مغز در یادگیری استفاده کنیم؟ برای اینکه بتوانید در بلند مدت موفق شوید، باید کارهایی هرچند کوچک را به صورت طولانی مدت و با ثبات کافی انجام دهید. داشتن ثبات باعث می‌شود در طولانی مدت همه این اعمال کوچک شما مثل همان قطره جوهر مرکب تاثیرات بزرگی بر روی زندگی و یادگیری شما بگذارند.

حالا از این نکته چگونه در یادگیری استفاده کنم؟

برای درک و استفاده بهتر از این موضوع مثالی برای شما خواهیم زد. فکر کنید که مادرتان از شما خواسته که اتاق خود را مرتب کنید. اما شما به دلایلی قادر نیستید که همه اتاق خود را کاملا تمیز و مرتب کنید. کاری که باید انجام بدهید این است که یک بخش کوچک از آن‌چه که باید انجام بدهید را انجام دهید. مثلا جامدادی خود را از روی کتابخانه بردارید و داخل کشو بگذارید. همین کار را اگر در مورد درس‌هایتان هم انجام دهید، نتیجه‌ای عالی خواهید گرفت. 

مثلا اگر به جای شب امتحان دروس خود را ذره ذره و در طول ترم مطالعه کنید، دیگر هنگام امتحان استرس نخواهید داشت و به درس خواندن در شب امتحان نیاز ندارید. این یعنی شما با یک تیر ۲ نشان زده‌اید. اول اینکه مطالب را یکجا تلمبار نکرده‌اید. و دوم اینکه با شما به مرور زمان اطلاعات را به مغز خود وارد کرده‌اید. این کار که یکی از روش های مطالعه و یادگیری موثر هم هست باعث می‌شود که مغز شما مدام در حال پذیرش و یاد گرفتن اطلاعات جدید باشد. 



 

۳- مختصر و مفید کار کنید

خلاصه نویسی کردن زمانی مفید است که شما آن را درست انجام دهید. وگرنه اگر با روش های خلاصه نویسی آشنا نباشید، می تواند تاثیر برعکس بر یادگیری شما داشته باشد. برای درک بهتر این موضوع به این فکر کنید که علاوه بر کتاب درسی، باید یک خروار کاغذ که نمی‌دانید ترتیب آنها چیست را هم مطالعه کنید. استفاده از نقشه کشی ذهنی بهترین راه برای خلاصه کردن و دسته بندی مطالب است. به یاد داشته باشید که شما باید اطلاعات را تا حد ممکن مختصر و مفید ثبت و ذخیره کنید.

 

تاثیر پیانو بر افزایش قدرت یادگیری مغز

 

۴- چیزهای جدیدی یاد بگیرید!

بهترین راهی که از طریق آن می‌توانید مغز خود را تقویت کنید، به چالش کشیدن آن است. برای اینکه بتوانیم مغز خود را به چالش بکشیم بهتر است چیزهای جدید را یاد بگیریم. این چیزهای جدید می‌تواند هرچیزی را شامل شود، اما بهترین گزینه‌ها برای یادگیری زبان و موسیقی هستند. می‌پرسید چرا؟ بگذارید برایتان توضیح دهم.

یادگیری یک زبان جدید فقط به فهمیدن معنای کلمات در زبان مقصد خلاصه نمی‌شود. حتی توانایی در مکالمه هم اوج یک زبان نیست. در واقع شما زمانی یک زبان جدید را یاد می‌گیرید که به طور کامل با فرهنگ پشت آن آشنا شده باشید. وقتی این اتفاق بیفتد شما عملا تو شخصیت مجزا خواهید داشت که این موضوع تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز شما می‌گذارد. علاوه بر این، شما احتمالا در بسیاری از اوقات به دو زبان مختلف فکر می‌کنید. این نکته هم باعث به چالش کشیده شدن مغز شما خواهد شد که در نتیجه موجب افزایش قدرت مغز برای یادگیری می‌شود.

نقش موسیقی و سایر مهارت ها

اما موسیقی چطور؟ تحقیقات نشان داده است که نواختن موسیقی باعث فعال شدن هر دو نیمکره مغز شما خواهد شد. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که این نوع از یادگیری هم به قوی‌تر شدن مغز ما کمک کند. 

البته یادگیری مهارت های مختلف هم برای تقویت مغز شما مفید است. فراگرفتن آموزش‌هایی مثل آموزش تندخوانی هم به ما کمک می‌کند تا علاوه بر تقویت مغز و حافظه خود، بتوانید مطالب را هم با سرعت و دقت بیشتری مطالعه کنید. همچنین تندخوانی درک مطلب شما را هم بهبود می‌بخشد.

مدیتیشن و یادگیری مغز

 

۵- نقش مدیتیشن در افزایش قدرت یادگیری مغز

آرامش کلید اصلی رسیدن به موفقیت است. یکی از بهترین راه‌های افزایش آرامش هم آموزش مدیتیشن و انجام آن است. انجام دادن روزانه مدیتیشن علاوه بر اینکه حالات روحی شما را بهتر خواهد کرد، به مغز شما هم کمک ویژه‌ای می‌کند. در واقع مدیتیشن چیزی نیست که فقط به مغز و تمرکز مربوط باشد. بلکه انجام روزانه آن فواید دیگری هم دارد. مدیتیشن می‌تواند شما را به ذهن آگاهی برساند. ذهن آگاهی مهارتی است که شما به کمک آن می‌توانید کنترل کامل مغز خود را بر عهده گیرید. روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدیتیشن برای قوی تر شدن مغز شما ضروری است!

 


 

۶- افزایش قدرت مغز برای یادگیری به کمک دوستان و خانواده

یادگیری و خانواده

اگر فکر می‌کنید که افزایش قدرت یادگیری مغز فقط محدود به تمرینات مغزی است اشتباه می‌کنید. عوامل روحی و عاطفی زیادی هستند که در این موضوع دخیلند. برای مثال یکی از راه‌های کاملا عملی و پرکاربرد که می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی مغز شما بگذارد این است که زمان بیشتری را با افرادی بگذرانید، که آن‌ها را دوست می‌دارید. 

اگر دقت کرده باشید افراد زمانی موفق تر هستند که خانواده آن‌ها محیط دوستانه‌تری دارد. چرا؟ چون در یک خانواده دوستانه که همه با یکدیگر ارتباط خوبی دارند مدام از دستاوردها و اتفاقات پیرامون صحبت می‌شود. مثلا دختر خانواده مباحث جالبی که در دانشگاه یاد گرفته را با پدر و مادرش به اشتراک می‌گذارد یا در سوی دیگر پسر مطلب جدید را که در یک مجله یا کتاب درسی خود خوانده برای دیگر اعضای خانواده تشریح می‌کند. این نوع از روابط حتی به گرم شدن کانون خانواده‌ها کمک می‌کند.

اما اگر خانواده‌ای این چنین نداشتیم چه کنیم؟

ممکن است خیلی از ما به هر دلیلی قادر به انجام چنین کاری درون خانواده نباشیم. پس باید یک خانواده جدید برای خود بسازیم! نه نه، صبر کنید. منظور من ازدواج نیست! برای داشتن یک خانواده جدید که در آن هر کس تجربیات و مطالب جدیدی را که یاد می‌گیرد به اشتراک بگذارد می‌توانید گروهی از دوستان خود را انتخاب کنید. سپس یک گروه دوستانه در یکی از شبکه‌های مجازی تشکیل دهید و از اعضا بخواهید هر وقت جیز جدیدی یاد گرفتند آنرا با بقیه به اشتراک بگذارند. این کار هم به افزایش قدرت یادگیری مغز کمک می‌کند و هم باعث بهتر به یاد سپردن و به خاطر آوردن مطالب خواهد شد. 

شکست و یادگیری

۷- برای افزایش قدرت یادگیری مغز ، از شکست و ناکامی نترسید

ترس از شکست و ناکامی یکی از بزرگترین عوامل باز دارنده زندگی ماست. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهند که افرادی که نسبت به نتایج بدبین نیستند و ترسی از شکست ندارند، نسبت به سایر افراد که این حس را دارند عملکرد بهتری در آزمون‌ها از خود بر جای می‌گذارند. این نکته زمانی جالب تر به نظر می‌رسد که بدانید اغلب افراد گروه اول از لحاظ درسی ضعیفتر از افراد گروه دوم بودند. تمام این اتفاقات فقط و فقط به دلیل استرس منفی می‌افتد. داشتن کمی استرس شاید بتواند به شما کمک کند. اما استرس بیش از اندازه نتیجه ‌ای جز شکست برای شما نخواهد داشت. پس سعی کنید بدون ترس از ناکامی به راه خود ادامه دهید. در واقع بسیاری از مشکلات و موانع در طول مسیر از سر راه بر داشته می‌شوند.

۱۸ شهریور ۰۰ ، ۲۲:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بدنسازی ...

تغذیه ورزشکاران چگونه باید باشد؛ ۱۲ غذایی که ورزشکاران هرگز نباید مصرف کنند

تغذیه ورزشکاران کلید برتری آنها نسبت به رقبایشان است. شما هم اگر می‌خواهید به اهداف ورزشی خود برسید، خوب است بدانید که مسیر موفقیت از بشقاب‌تان آغاز می‌شود! قضیه‌ی رژیم غذایی ورزشکاران فقط مربوط به کالری ورودی و کالری مصرفی نیست. تغذیه‌ی مناسب در افزایش انرژی، عضله‌سازی و بهبود سریع‌تر آسیب‌ها، نقش مهمی ایفا می‌کند. در مقابل، تغذیه‌ی نامناسب زحمات شما را بر باد می‌دهد. اما یک ورزشکار چه غذاهایی را «نباید» بخورد؟! با ادامه‌‌ی مقاله همراه باشید تا با ۱۲ غذایی که ورزشکاران نباید مصرف کنند، بیشتر آشنا شوید.

 

۱. نوشیدنی‌های رژیمی

تغذیه ورزشکاران - از مصرف نوشیدنی‌های رژیمی خودداری کنید

هر وعده‌ی غذایی، راهی برای تجدید قوای ورزشکاران است. تغذیه در عملکرد آنها نقش مستقیم دارد. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه پردیو، غذاهای فاقد ارزش غذایی مانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی نباید در رژیم غذایی ورزشکاران جایی داشته باشد. مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند نوشابه‌های رژیمی، نه‌تنها هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد و باعث افزایش وزن او شود. شیرین‌کننده‌های مصنوعی بدن ما را فریب می‌دهند. با مصرف آنها بدن ما فکر می‌کند غذای واقعی مصرف کرده است. چون این شیرین‌کننده‌ها بسیار شیرین‌تر از هر ماده‌ی طبیعی هستند، بدن با مصرف آنها شروع به تولید انسولین (هورمون ذخیره‌ی چربی) می‌کند. بنابراین بهتر است اگر هم می‌خواهید چیز شیرینی مصرف کنید، از شیرین‌کننده‌های طبیعی و به مقدار کم استفاده کنید.



۲. غذاهای کنسروی

شاید غذاهای کنسروی راهی آسان برای تغذیه باشد، اما آنها نیز مانند سایر غذاهای فرآوری‌شده، نمی‌توانند منبع تغذیه‌ی مناسبی برای‌تان باشند. جیم وایت متخصص تغذیه‌ی مردان می‌گوید: «میزان بالای سدیم در برخی از غذاهای کنسروی باعث شده است که مضرات‌ آنها بیشتر از مزایایشان باشد. من توصیه می‌کنم از غذاهای خانگی کم‌سدیم استفاده کنید. بدن به مقدار متعادلی سدیم نیاز دارد. اما مقدار زیاد آن می‌تواند باعث بروز فشارخون بالا شود.»

۳. غلات صبحانه‌ پر از شکر

تغذیه ورزشکاران - از مصرف غلات صبحانه‌ی پرشکر خودداری کنید

مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی مضر است. اما اگر شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند شکر هم زیاد مصرف شوند، می‌توانند اثرات بدی داشته باشند. فرد پرتحرک می‌تواند بیشتر از فرد کم‌تحرک کالری دریافت نماید. ولی نباید بخش زیادی از کالری را از غذاهای پر از شکر به‌دست آورد. هیچ ورزشکاری با خوردن یک کاسه‌‌ی بزرگ پر از غلات صبحانه یا شیرینی‌های پر از شکر موفق نمی‌شود. همچنین مصرف بالای شکر باعث افزایش ترشح هورمون انسولین می‌شود که نتیجه‌اش افزایش ذخیره‌ی چربی در بدن‌تان است.

۴. نان‌های سفید

تغذیه ورزشکاران - مصرف نان‌های سفید را کاهش دهید

جیم وایت می‌گوید: «مصرف برنج و نان‌های سفید (مانند نان لواش) ضرری ندارد، ولی ایده‌آل هم نیست. زیرا مواد مغذی و فیبرشان از آنها جدا شده است. در فرایند تولید آرد سفید فیبر، سبوس و ویتامین‌‌های ضروری گروه «ب» از دانه‌ی گندم جدا می‌شوند. محصولی نهایی سطح انرژی شما را پس از مدت نسبتا کوتاهی پایین می‌آورد و باعث افزایش وزن می‌شود. به‌جای این فرآورده‌ها، از آردهای کامل یا آردهای تیره استفاده کنید. آردهای کامل مدت بیشتری سطح انرژی‌تان را بالا نگه می‌دارد و از لحاظ تغذیه‌ای غنی‌تر است.»

۵. ذرت بوداده (پاپ‌کورن)

تغذیه ورزشکاران - مصرف پاپ‌کورن را کاهش دهید

ذرت بوداده‌ نباید در رژیم غذایی ورزشکاران وجود داشته باشد. چربی‌های اشباع ناسالم، مقدار بالای سدیم و بعضا برخی مواد شیمیایی باعث می‌شود تا ذرت بوداده، غذای نامناسبی برای ورزشکاران باشد. ذرت بوداده برای تأمین انرژی قبل یا بعد از تمرین، غذای مناسبی نیست. همچنین ذرت‌های بسته‌بندی که با قرار دادن در مایکروویو درست می‌شوند، محتوی پرفلوئورواکتانوئیک اسید (ماده‌ای شیمیایی که در ظروف تفلون یافت می‌شود) هستند.



۶. نوشیدنی‌های الکلی

تغذیه ورزشکاران - از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید

الکل از روش‌های مختلفی جلوی تناسب اندام و آمادگی جسمانی شما را می‌گیرد. الکل باعث کاهش سرعت ریکاوری عضلات، اختلال در مهارت‌های حرکتی، کاهش مقاومت و کاهش سرعت دویدن می‌شود. همچنین به‌خاطر خاصیت ادرارآوری، آب بدن شما را کاهش می‌دهد. محققان در مجله‌ی سلامت و تناسب‌ اندام ACSM می‌گویند الکل در عملکرد سیستم ایمنی اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال، توانایی بدن در التیام جراحات و زخم‌ها را کاهش می‌دهد. درنتیجه فرد در مقابل بیماری‌ها و صدمات آسیب‌پذیرتر خواهد بود.

۷. وعده‌ی غذایی فاقد پروتئین

ورزشکار به پروتئین نیاز دارد. وایت می‌گوید: «پروتئین برای تقویت و ترمیم بافت عضلات ضروری است. من توصیه می‌کنم به مقدار کافی انواع منابع غذایی حاوی پروتئین‌ را در هر وعده‌ی غذایی خود قرار دهید. وجود پروتئین در وعده‌های غذایی باعث کاهش قندخون و افزایش احساس سیری می‌شود.»

شاید بلغور جو دوسر صبحانه‌ی قهرمانان باشد، ولی به شرطی که سفیده‌ی تخم‌مرغ هم در کنارش خورده شود.

۸. شکلات‌های شیرین

تغذیه ورزشکاران - از مصرف شکلات‌های پر شکر خودداری کنید

مهم‌ترین مشکل شکلات‌های شیرین، شکر و چربی بالاست و به همین دلیل منبع نامناسبی برای تغذیه ورزشکاران هستند.

۹. پاستا

تغذیه ورزشکاران - مصرف پاستا و ماکارونی را کاهش دهید

به‌طور کلی مصرف کربوهیدرات اشکالی ندارد. ولی در تولید پاستا و ماکارونی بخش زیادی از فیبر و مواد مغذی از محصول خارج می‌شود. بهتر است از منابعی استفاده کنید که سرشار از فیبر و مواد مغذی باشد. ورزشکاران باید کالری خود را از منابعی به‌دست بیاورند که حاوی حداکثر مواد مغذی باشد.

۱۰. آب‌میوه

تغذیه ورزشکاران - به‌جای مصرف آبمیوه، میوه‌ی کامل میل کنید

آب‌میوه می‌تواند فریبنده باشد. از طرفی با داشتن میوه، حاوی ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است و از طرفی دیگر سرشار از قند است. همچنین فاقد اجزایی از میوه (پوست و گوشته‌ی فیبری) است که بیشتر مواد مغذی آن را تشکیل می‌دهد. چون شما آن را نمی‌جوید، قند آن (اکثرا به شکل فروکتوز) به‌ سرعت به کبد رفته و در آنجا به شکل چربی ذخیره می‌شود. به‌جای استفاده از آب‌میوه، میوه‌ی کامل را مصرف کنید. زیرا مواد مغذی و فیبر بیشتری دارد.

۱۱. سس‌ سالاد آماده

تغذیه ورزشکاران - از مصرف سس‌های سالاد آماده خودداری کنید

شما نباید به سبزیجات خود خامه، چربی و شکر اضافه کنید. در حالی‌که این مواد در سس‌های آماده‌ای که می‌خرید وجود دارند. به‌‌جای آسیب زدن به سلامتی‌تان از طریق افزودن روغن‌های فرآوری شده، مواد شیمیایی و نگهدارنده‌ها بهتر است از روغن زیتون یا سرکه استفاده کنید. به این مواد ادویه یا سبزی خشکی را که دوست دارید، اضافه کنید تا طعم دلخواه خود را به‌دست آورید. اگر چربی بیشتری دوست دارید، از آووکادو و ارده هم می‌توانید استفاده کنید.

۱۲. گوشت‌های فرآوری‌شده

تغذیه ورزشکاران - از مصرف گوشت‌های فرآوری شده خودداری کنید

اگر ناهارتان را در خانه درست می‌کنید، می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و کالری مصرف‌شده را کاهش دهید. اما به شرطی که یک ساندویچ بزرگ پر از گوشت‌های فرآوری‌شده (مانند کالباس، سوسیس، همبرگر) را مصرف نکنید. اکثر این محصولات حاوی مقدار زیادی نمک و نیترات هستند. نیترات باعث حفظ رنگ و تازگی سوسیس و کالباس می‌شود. مصرف این محصولات احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش می‌دهد. به‌جای مصرف سوسیس و کالباس، می‌توانید سینه‌ی مرغ یا بوقلمون را طبخ کنید و از مصرف آن لذت ببرید.

۱۶ شهریور ۰۰ ، ۲۳:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بدنسازی ...

نحوه سازگاری بدن با ورزش های هوازی

با واکنش درونی بدن‌تان هنگام انجام منظم ورزش هوازی آشنا شوید:

۱. قلب شما قوی‌تر می‌شود و با هر ضربان، خون بیشتری پمپاژ می‌کند (حجم ضربه‌ای بیشتر). همان‌طور که پیش از این گفتیم، حجم ضربه‌ای در ورزشکاران حرفه‌ای می‌تواند دو برابر بیشتر از افراد معمولی باشد، اما موضوع فقط این نیست. قلب‌ افراد ورزشکار قطر و حجم بیشتری دارد. عجیب نیست، زیرا قلب نیز یک ماهیچه است و با ورزش بزرگ‌تر می‌شود. فعالیت قلب حین انجام ورزش هوازی باعث می‌شود، قلب و شش‌ها قوی شوند و خون را به نحو مؤثرتری پمپاژ کنند، در نتیجه، اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها و اندام‌ها می‌رسانند.

۲. حجم ضربه‌ایِ بیشتر در قلب‌های قو‌ی‌تر به این معنا نیست که قلب برای برآوردن نیازهای بدن هنگام ورزش سریع‌تر پمپاژ می‌کند. منظور ما از «کارایی» قلب قوی، حجم ضربه‌ای بیشتر و ضربان‌های کمتر است. به پمپی فکر کنید که آب یک سرداب لبریز از آب را خالی می‌کند. کارایی و دوام بهتر پمپ زمانی است که بتواند حجم بیشتری از آب را در هر دوره از سرداب خالی کند، نه اینکه با سرعت بیشتر و تحت فشار (عامل فرسایش و پایین آمدن دوام) این کار را انجام دهد. به این ترتیب، دلیل سریع پمپاژ نکردن قلب ورزشکاران حین ورزش حجم ضربه‌ای بالا است. حجم ضربه‌ای بالا میزان ضربان قلب ورزشکارن را در حالت استراحت نیز کم می‌کند، یعنی ۲۸ یا ۳۲ تپش در دقیقه (مثلا در قهرمانان دوچرخه‌سواری)، در حالی که این میزان برای افراد عادی بین ۶۰ تا ۸۰ تپش در دقیقه است.

. عضلات پایین دست قلب هستند که با مصرف اکسیژن حین ورزش‌های منظم هوازی کارآمدتر می‌شوند (یادتان باشد «مصرف» اکسیژن به این معناست که عضلات، اکسیژن را از خون دریافت می‌کنند). دلیل این اتفاق، افزایش فعالیت و تعداد آنزیم‌هایی است که اکسیژن را از جریان خون گرفته و وارد عضلات می‌کنند. تصور کنید ۱۰۰ مولکول اکسیژن از داخل یک عضله می‌گذرند. اگر عضله بتواند تمام این ۱۰۰ مولکول را مصرف کند (مثلا در مقایسه با ۵۰ مولکول)، تناسب اندام شما دو برابر می‌شود. به بیان دیگر، اگر حداکثر VO2 (حداکثر اکسیژن مصرفی) شما ۶۰ میلی‌گرم/ کیلوگرم/ دقیقه باشد و حداکثر VO2 فرد دیگری ۳۰ میلی‌گرم/ کیلوگرم/ دقیقه باشد، میزان سلامت شما دو برابر بیشتر از آن فرد است. عملکرد شما در این سناریو دوام بیشتری خواهد داشت، زیرا عضلات شما به واسطه‌ی بالاتر بودن مصرف اکسیژن، سوخت خود را دیرتر از دست می‌دهند.

۴. تعداد و فعالیت میتوکندری‌های درون عضله افزایش می‌یابد. میتوکندری‌ها، نیروگاه‌های سلول‌های ما هستند. تمام کارهای سنگین بر عهده‌ی آنها است تا ما به حرکت ادامه دهیم‌. آنها با استفاده از اکسیژن، چربی و کربوهیدرات‌ها را می‌سوزانند و سوخت حرکت ما را تأمین می‌کنند. خبر خوب این است که تعداد و فعالیت میتوکندری‌ها در واکنش به ورزش های هوازی منظم، تنها ظرف چند روز تا چند هفته، تا ۵۰ درصد در بزرگسالان افزایش می‌یابد.
فرقی چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها

چربی و کربوهیدرات، سوخت‌هایی هستند که عضلات ما آنها را می‌سوزانند. فرق بین این دو سوخت در مقاوم‌تر بودن چربی است، به عبارت دیگر، چربی به ازای هر گرم، حاوی ۹ کالری است، در حالی که کربوهیدرات به ازای هر گرم، فقط ۴ کالری دارد؛ بنابراین از یک گرم چربی، انرژی بیشتری می‌گیریم تا یک گرم کربوهیدرات. شما مایل به سوزاندن چربی‌ هستید، چون سوخت کارآمدی است، همچنین با سوزاندن آن، از شرّ چربی‌های اضافه خلاص می‌شوید. نکته اینجاست که برای سوزاندن چربی به اکسیژن بیشتری نیاز داریم، چون چربی غلیظ‌تر از کربوهیدرات است. خبر خوب این است که بدن با استفاده از اکسیژن و سوزاندن چربی هنگام انجام منظم ورزش‌ هوازی بهتر می‌شود، به این صورت که قلب خون بیشتری پمپاژ می‌کند، عضلات اکسیژن بیشتری مصرف می‌کنند و میتوکندری افزایش می‌یابد.

 

۱۴ شهریور ۰۰ ، ۲۳:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بدنسازی ...

فواید بدنسازی برای بانوان چیست ؟

 

حدس میزنم شما هم کلاس های ایروبیک، زومبا و یا سایر ورزش های هوازی مثل دویدن یا پیاده روی را امتحان کرده باشید اما هنوز به اندام دلخواهتان نرسیده‌ اید. شاید مدام از خودتان می پرسید که کجای کارتان اشتباه است که به بدن ایده آل‌تان نمی رسید! اما آیا تاکنون به شروع ورزش بدنسازی فکر کرده اید؟ شاید در مورد بدنسازی شنیده باشید و تصور خاصی از این ورزش دارید.

به عنوان یک خانم شاید از اسم بدنسازی بترسید و وقتی اسم بدنسازی به گوشتان می خورد، مردان و زنان حجیم را متصور شوید. این یک باور غلط است که ناشی از عدم آگاهی کافی زنان است.مطمئن باشید بدنسازی هرگز زنان را حجیم و مردانه نمی کند. 

از تمرینات با وزنه یا همان بدنسازی می توان برای اهداف مختلفی بهره گرفت. علاوه بر اینکه با بدنسازی می توانید به تناسب اندام برسید، از این ورزش می توانید برای درمان مشکلات و ناهنجاری های بدنی بهره بگیرید. فواید سلامتی تمرینات با وزنه بی شمار است. 

در این مطلب سعی کرده‌ام برخی از مهم ترین فواید ورزش بدنسازی برای بانوان را توضیح دهم. اگر هنوز تردید دارید که تمرین با وزنه برای شما مناسب است یا نه، حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید.

۱- با بدنسازی ، بیشتر چربی سوزی می کنید.

بدنسازی باعث تقویت و درگیری عضلات می‌شود. داشتن عضلات بیشتر باعث می‌شود بدن کالری بیشتری بسوزاند. این یعنی شما در حالت استراحت، نسبت به شخص دیگری که بدنسازی انجام نمی دهد و فقط تمرینات هوازی انجام می‌دهد چربی سوزی بیشتری دارید.

۲- با بدنسازی ، بدن شما از حالت شلی در می آید.

سفت تر شدن بدن را با بزرگ شدن و حجیم شدن بدن اشتباه نگیرید. بدنسازی زنان را حجیم و مردانه نمی‌کند. هورمون تستسترون عامل اصلی حجیم شدن عضلات در مردان است. میزان تستسترون بدن زنان ۸ تا ۱۰ برابر کمتر از مردان است. بدنسازی زنان ، عضلاتشان را سفت و خوش فرم می‌کند.

۳- تمرین با وزنه ، استخوان هایتان را قوی تر و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

بدنسازی زنان و پوکی استخوان

تحقیقات ثابت کرده‌اند که بهترین ورزش برای پیشگیری و همینطور کمک در روند درمان، بدنسازی است. زنان نسبت به مردان بیشتر مستعد این بیماری هستند. دلیل اصلی پوکی استخوان در زنان کاهش استروژن است که فقدان این هورمون پس از یائسگی به اوج خود می‌رسد.

بدنسازی زنان به حفظ تعادل، قوی شدن و تقویت عضلات، که عواملی مهمی در جلوگیری پ.کی استخوان است کمک می‌کند.

۴- با بدنسازی ، بدن شما به فرم دلخواه خواهد رسید.

همانطور که گفتم تمرین با وزنه باعث می‌شود بدن شما عضلات قوی‌تر و سفت تری داشته باشد. بدنسازی یکی از محدود ورزش هایی است که چنین خاصیتی دارد. با بدنسازی می تواند عضلات دلخواه و ضعیف بدن خود را شکل و فرم دهید. همین موضوع چربی سوزی را هم افزایش می‌دهد. در نتیجه بدنسازی زنان یک ورزش مناسب برای فرم گیری بدن آنها است.

۵- با بدنسازی ، کلسترول کاهش می‌یابد.

ورزش کردن منظم باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. با بدنسازی ، سطح ال دی ال LDL (چربی بد) کاهش و سطح اچ دی ال HDL (چربی خوب) در بدن‌تان افزایش پیدا می کند.

۶- با ورزش بدنسازی ، شما قوی تر می شوید و استقامت بیشتری برای انجام کارهای روزانه خواهید داشت.

خیلی از زنان بعد از مدتی که ورزش بدنسازی را به طور مرتب انجام می‌دهند در انجام کارهای روزانه و سایر فعالیت های خود بهتر عمل می‌کنند. این یکی از فوق العاده ترین مزایای بدنسازی برای زنان است.

۷- تمرین با وزنه باعث چربی سوزی و کاهش سایز شکم می شود.

چربی سوزی به صورت موضعی وجود ندارد. اما وقتی شما به طور مرتب ورزش بدنسازی را انجام دهید باعث می‌شود چربی‌های اضافه شما از بین برود. شما به علت افزایش سوخت و ساز که دلیل ان را توضیح دادم چربی سوزی‌تان افزایش پیدا می‌کند. این بالا بون متابولیسم می‌تواند بر چربی شکم‌تان تاثیر گذار باشد.

۸- با ورزش بدنسازی ، اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می کنید.

تمام زنانی که طولانی مدت تمرین بدنسازی انجام می‌دهند اعتماد به نفس بیشتری دارند. به این علت که بدن خوش فرم تر و چربی کمتری دارند.

۹- این ورزش مفید، ریسک آسیب دیدگی مفصلی را در شما کاهش می دهد.

عضلات حامی و ثبات دهنده مفاصل هستند. وقتی عضلات قوی تری دارید، بدون شک مفاصل قوی تری نیز خوانید داشت. ورزش بدنسازی به صورت مستقیم عضلات شما را تقویت می کند. این موضوع باعث استحکام بیشتر مفاصل و پیشگیری از پیچ خوردگی و آسیب های مفصلی خواهد شد. 

۱۰- با بدنسازی ، مفاصل شما قدرتمند تر خواهند شد.

بدنسازی زنان و مفاصل قوی

همزمان با قوی شدن عضلات با یک برنامه اصولی مفاصل شما نیز تقویت می‌شود. همین می‌تواند دلیلی بر کاهش ریسک آسیب در افرادی باشد که طولانی مدت تمرینات بدنسازی انجام می‌دهند.

۱۱- با ورزش بدنسازی ، احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا می کنید و شاداب تر می شوید.

حس خوب ناشی از ترشح هورمون اندورفین در بدن پس از ورزش وصف نشدنی است. به همین دلیل است که ورزشکاران همانند افرادی که اعتیاد دارند به ورزش وابسته هستند. علاوه بر این با بدنسازی به دلیل خوش فرم شدن بدن و بالا رفتن اعتماد به نفس شما احساس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت. دوست داشتن خودتان می‌تواند احساس شادی و رضایت را در شما به وجود آورد.

۱۲- با این ورزش ، هر ورزشی را بهتر اجرا خواهید کرد زیرا شما اکنون قدرتمند تر شده اید.

بدنسازی یک ورزش عالی برای بهبود عملکرد ورزشی شما است. شما در هر رشته ورزشی به صورت حرفه‌ای فعالیت کنید برای اینکه در رشته خود پیشرفت کنید، باید در برنامه هفتگی خود تمرینات بدنسازی نیز داشته باشید.

۱۳- با ورزش بدنسازی ، درد کمر و گردن در شما کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر کمر درد، زانو درد، گردن درد و یا هر آسیب دیگری داشته باشید هیچ ورزشی به اندازه بدنسازی برای شما مفید نخواهد بود. شما تحت نظر یک مربی خوب و با انجام یک برنامه تمرینی اصولی می‌توانید دردهای مفصلی خود را کاهش دهید.

۱۴- تمرین با وزنه، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما کاهش خواهد یافت.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از مزایای ورزش کردن است. وقتی صحبت از ورزش برای سلامت قلب می شود همیشه تاکیر بر ورزش های هوازی بوده است. اما ورزش بدنسازی که یک ورزش بی هوازی است نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. 

هنگامی که تمرین با وزنه می کنید قلب با شدت بیشتری خون را به سمت عضلات پمپاژ می کند و این خود می تواند ظرفیت و کارایی قلب را افزایش دهد. لازم به ذکر است که اگر مشکل قلبی خاصی دارید قبل از انتخاب هرگونه ورزشی با پزشکتان مشورت کنید.

۱۵- با ورزش بدنسازی ، سطح فشار خون شما کاهش می یابد.

یک ورزش بسیار مناسب برای کنترل فشار خون بدنسازی است. تحقیقات نشان داده که انجام منظم تمرینات بدنسازی با شدت متوسط و پایین می تواند فشار خون سیستولی و دیاستولی را به سطح نرمال نزدیک تر کند. اگر فشار خون بالایی دارید بهتر است از ترکیب تمرینات هوازی و بدنسازی برای کنترل سطح فشار خون‌تان استفاده کنید و از انجام تمرینات قدرتی بسیار شدید پرهیز کنید.

۱۶- تمرین با وزنه، خطر ابتلا به بیماری دیابت در شما کاهش می یابد.

بدنسازی زنان و کاهش بیماری دیابت

بدنسازی زنان را از ابتلا به بیماری دیابت و سایر بیماری‌ها محافظت می‌کند. تمرین با وزنه نیز مثل سایر ورزش‌های دیگر خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

۱۷- با ورزش بدنسازی ، انرژی بیشتری خواهید داشت و کمتر خسته می شوید.

وقتی عضلاتتان قوی شود و در مجموع کارایی بدن‌تان افزایش پیدا کند، سطح انرژی شما بیشتر می‌شود. افزایش انرژی عاملی برای کاهش خستگی های مفرط خواهد بود.

۱۸- با ورزش بدنسازی ، وضعیت بدنی و قامت شما صاف تر می شود.

تنها ورزشی که با آن می‌توانید وضعیت بدنی خود را اصلاح می‌کند، بدنسازی است. بدنسازی با برنامه درست می‌تواند به برطرف شدن برخی از ناهنجاری‌ها کمک کند.

۱۹- تمرین با وزنه ، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما کاهش خواهد یافت.

محققان معتقدند که هرنوع ورزشی به طور چشم گیری خطر ابتلا به سرطان سینه که رایج ترین نوع سرطان در میان زنان است را کاهش می‌دهد. تمرینات بدنسازی قدرتی موجب می‌شود بدن هورمونی به نام “آیریزین” را تولید کند. بهتر است بدانید که فواید بدنسازی تنها ساختن عضلات زیبا نیست و کاهش هورمون استروژن و تولید هورمون آیریزین از فواید تمرین با وزنه است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نقش اساسی دارند.

۲۰- با ورزش بدنسازی ، سیستم ایمنی قوی تر می شود.

یکی از مزایای عالی ورزش تقویت سیستم ایمنی بدن است. در ورزش بدنسازی از هم لحاظ اسکلتی عضلانی و هم از لحاظ سیستم ایمنی قوی خواهید شد. در نتیجه کمتر سرما می خورید و می توانید از این ورزش لذت ببرید.

۰۹ شهریور ۰۰ ، ۱۵:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بدنسازی ...