4 مورد از فواید زایمان طبیعی

دلایل زیر شما را قانع می‌کنند که فرزندتان را به‌صورت طبیعی، یعنی بدون دخالت پزشکی، به دنیا بیاورید:

۱. نوزادتان باکتری‌های مفید دریافت خواهد کرد

هنگامی که نوزادتان از کانال زایمان عبور می‌کند، باکتری‌هایی جذب می‌کند که روی سلامتش تأثیرگذارند و سیستم ایمنی او را تقویت می‌کنند. با‌ اینکه شکل‌‌گیری میکروارگانسیم‌ها در بدن نوزاد از رحم شروع می‌شود، زایمان طبیعی نیز بخش مهمی از این فرایند است.

بعضی تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که با سزارین به دنیا می‌آیند و این باکتری‌های ضروری را از دست می‌دهند، بیشتر در معرض مشکلات سلامتی مانند آسم، حساسیت غذایی، تب یونجه و چاقی مفرط هستند. محققان دانشکده پزشکی شهر نیویورک توانسته‌اند با قراردادن نوزادان در معرض باکتری‌‌های کانال زایمان مادر خود، این میکروارگانیسم را در بدن او بازسازی کنند. منتها هنوز آثار بلندمدت این آزمایش دیده نشده‌ است.

۲. مایعات درون ریه فرزندتان به بیرون فشرده می‌شود

زمانی‌ که جنین درون رحم مادر است، ریه‌های او پر از مایعات‌اند. تغییرات هورمونی که در هنگام زایمان رخ می‌دهد شروع به پاکسازی مایع از ریه‌های نوزاد می‌‌کند و باقی‌مانده آن نیز در حین عبور از کانال زایمان خارج می‌شوند. مایعات باقی‌‌مانده نیز پس از تولد با سرفه دفع یا جذب بدن جنین می‌شوند.

هنگامی که مایعات در ریه‌های نوزاد باقی می‌مانند یا خیلی آهسته خارج می‌شوند، ممکن است مشکلات تنفسی رخ بدهد و شاید حتی نوزاد به اکسیژن نیاز پیدا کند. این وضعیت به‌عنوان تاکی‌پنه گذرای نوزادان (TTN) شناخته می‌شود. کودکانی که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند بیشتر در خطر این عارضه قرار دارند.

۳. مدت بستری‌‌شدنتان کوتاه‌تر خواهد بود و سریع‌تر بهبود می‌یابید

پس از زایمان طبیعی، باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بیمارستان بمانید. این زمان در سزارین ۲ تا ۴ روز خواهد بود. یکی از فواید زایمان طبیعی این است که می‌توانید پس از چند روز به فعالیت‌های عادی خود برگردید؛ البته باید تا ۶ هفته از انجام کارهای سخت و سنگین اجتناب کنید.

سزارین جراحیِ شکمی بزرگی است و بازیابی سلامت پس از آن طولانی‌تر و سخت‌تر خواهد بود. شما باید تا ۶ هفته از فعالیت‌هایی مانند بلندکردن اجسام سنگین و رانندگی خودداری کنید. بهبود زخم جراحی شما ممکن است تا ۱۰ هفته نیز طول بکشد.

۴. از خطرات یک جراحی بزرگ در امان می‌مانید

همه جراحی‌های بزرگ خطراتی به همراه دارند. این خطرات ممکن است شامل واکنش بد به بیهوشی، عفونت، خون‌ریزی داخلی و لخته‌شدن خون باشد. همچنین، سزارین خطرات دیگری مانند التهاب رحم، آسیب روده یا مثانه بر اثر جراحی و آمبولی مایع آمنیوتیک (واردشدن مایع آمنیوتیک به جریان خون مادر) به همراه دارد.